E-mail marketing jako skuteczna forma komunikacji

E-mail marketing jako skuteczna forma komunikacji 馃摟

Obecnie mamy do czynienia z kilkoma rodzajami marketingu, realizowanymi przez wiadomo艣ci e-mail. R贸偶nice, mi臋dzy tymi modelami, s膮 okre艣lane na podstawie bazy adres贸w e-mail, na jak膮 ma by膰 realizowana wysy艂ka. Najlepsze dzia艂ania marketingu e-mail s膮 kierowane do w艂asnych baz, lecz je偶eli nie posiadamy takowych, mo偶emy posi艂kowa膰 si臋 zewn臋trznymi bazami. Nale偶y podkre艣li膰, 偶e zewn臋trzne repozytoria nie b臋d膮 tak efektywne, jak w艂asne, lecz zdarza si臋, 偶e mo偶emy w ten spos贸b uzyska膰 lepsze wyniki kampanii. Kolejn膮 r贸偶nic膮 jest forma kreowanych komunikat贸w do odbiorc贸w, wszystko jest zale偶ne od profilowania odbiorcy.

Newsletter, jako podstawowa forma komunikacji e-mail marketingowej, pozwala na budowanie relacji z odbiorcami, niezale偶nie od ich statusu sprzeda偶owego. Wiadomo艣ci tego typu powinny by膰 wysy艂ane regularnie i do ca艂ej bazy odbiorc贸w. Powinny posiada膰 tre艣ci dotycz膮ce tylko charakteru prowadzonego biznesu. Bardzo wa偶nym jest aby wiadomo艣ci newsletter nie posiada艂y charakteru stricte sprzeda偶owego, ich zadaniem jest raczej edukowa膰 rynek lub przekazywa膰 newsy, ni偶 namawianie do zakupu.

Regularno艣膰 wysy艂anych newsletter贸w zdecydowanie jest kluczowym czynnikiem w odniesieniu sukcesu prowadzonej kampanii. Poprzez przyzwyczajanie swoich odbiorc贸w do otrzymywania regularnych wiadomo艣ci, wysy艂anych systematycznie co przewidywany okres, oswajamy odbiorc贸w nasz膮 komunikacj膮. Niestety nie ma uniwersalnego okresu, kt贸ry by mo偶na by艂o zastosowa膰 wsz臋dzie, trzeba go zatem dostosowywa膰 do swoich odbiorc贸w oraz do ilo艣ci informacji, kt贸re posiadamy do przekazania.

Tworz膮c harmonogram wysy艂ek wiadomo艣ci e-mail, powinni艣my zapozna膰 si臋 ze zwyczajami polskich internaut贸w. Dzi臋ki temu dowiemy si臋, 偶e czwartki, 艣rody i wtorki mi臋dzy godzinami 8 - 10, to najbardziej anga偶uj膮cy czas dla czytelnik贸w, poniewa偶 oko艂o 17% otwiera wiadomo艣膰. Nast臋pnym modelem jest Newsletter 鈥 katalog, kt贸ry w przeciwie艅stwie do zwyk艂ego newsletter-u jest nastawiony na sprzeda偶. Zazwyczaj jest to elektroniczna forma gazetki reklamowej, kt贸r膮 mo偶emy otrzyma膰 w stacjonarnych sklepach. Ta metoda jest stosowana przede wszystkim przez sklepy internetowe, tworz膮c hiper艂膮cza bezpo艣rednio do odnoszonych produkt贸w w wiadomo艣ci. Mailing to schemat, 艂膮cz膮cy cechy wy偶ej wymienionych modeli, jednak偶e jego zadaniem jest sprzeda偶 konkretnego produktu lub us艂ugi. Zazwyczaj jest on przejrzy艣cie zbudowany, sk艂ada si臋 z jednej grafiki, na kt贸rej mo偶emy znale藕膰 r贸wnowa偶niki zda艅 oraz miejsca namawiaj膮ce na akcj臋 (call to action). Natomiast akcja z kolei kieruje nas na stron臋 l膮dowania (landing page), gdzie mo偶emy zostawi膰 swoje dane lub finalnie dokona膰 zakupu. Komunikacja tego typu nie jest zbyt rozbudowana w szereg opis贸w, najwa偶niejsze mo偶na zawrze膰 w kilku r贸wnowa偶nikach zda艅, tak aby odbiorca nie musia艂 nazbyt intensywnie analizowa膰 przekazu. Wa偶niejsze jest przekonanie go do impulsywnego klikni臋cia i przej艣cia na wskazan膮 stron膮 docelow膮.

Wida膰 jasno, 偶e zawarto艣膰 wysy艂anych wiadomo艣ci, konkretnych modeli e-mail marketingu mo偶e by膰 r贸偶na a przede wszystkim, dostosowana do indywidualnych potrzeb prowadzonego biznesu. Wsp贸lnym mianownikiem tych modeli musi by膰 szablon, kt贸ry b臋dzie dostosowany do u偶ytkownik贸w mobilnych jak i desktopowych.

Z roku na rok, w Polsce jak i na 艣wiecie, bardziej na znaczeniu zyskuje Internet mobilny , przejmuj膮c niejako w swoim zakresie wp艂ywu u偶ytkownik贸w desktopowych. Wymusza to na marketerach wi臋cej pracy, kt贸rzy musz膮 przygotowa膰 responsywny szablon, co sprawia, 偶e cz臋sto takie wiadomo艣ci nie s膮 dostosowane do urz膮dze艅 mobilnych. Poza uk艂adem samej wiadomo艣ci cz臋sto zapomina si臋 tak偶e o wadze ca艂ej wiadomo艣ci. Warto zwr贸ci膰 na to uwag臋, poniewa偶 dla u偶ytkownik贸w mobilnych jest to istotny parametr. Na tej podstawie buduje si臋 wsp贸艂czynnik odrzuce艅, czyli odsetek odrzuce艅 danej wiadomo艣ci, je偶eli przekracza d艂u偶szy, nieakceptowany przez odbiorc臋, czas 艂adowania.

Skuteczno艣膰, wszystkich wy偶ej wymienionych metod, b臋dzie w g艂贸wnej mierze zale偶e膰 od jako艣ci bazy, jak膮 mamy do dyspozycji. Najlepszym sposobem, na zbieranie wpis贸w do bazy jest permissnion marketing, czyli marketing za przyzwoleniem. W praktyce oznacza to, 偶e uwzgl臋dnia si臋 tylko adresy os贸b, kt贸re wyrazi艂y zgod臋 i ch臋膰 na otrzymywanie wiadomo艣ci tego typu. Podczas rejestracji do bazy, u偶ytkownik zazwyczaj musi wpisa膰 sw贸j adres e-mail oraz imi臋 (kt贸re jest wykorzystywane podczas personalizacji wiadomo艣ci), dodatkowo wymagane jest zaakceptowanie warunk贸w przetwarzania danych osobowych. Najskuteczniejszym sposobem weryfikowania danego adresu e-mail jest metoda double opt-in, za pomoc膮 kt贸rej na dany adres e-mail jest wysy艂ana wiadomo艣膰 z linkiem potwierdzaj膮cym, kt贸ry trzeba klikn膮膰 aby potwierdzi膰 ch臋膰 bycia na li艣cie odbiorc贸w. Nale偶y tak偶e zapewni膰 odbiorcy 艂atwy i czytelny spos贸b wypisania si臋 z bazy, poprzez umieszczenie w ka偶dej wiadomo艣ci linku do rezygnacji z otrzymywanych wiadomo艣ci.

M艢MI
Poprzedni artyku艂Warto艣ci wp艂ywaj膮ce na pozycjonowanie marki 馃彧


Zostaw komentarz