Pozycjonowanie www i SEO są często używane jako terminy zamienne, lecz są to dwa różne rodzaje działań, które mają na celu poprawienie pozycji strony w organicznych wynikach w wyszukiwarkach. Optymalizację strony przeprowadza się w różnych obszarach, zaczynając od wprowadzenia zmian strukturalnych w samym kodzie strony, a kończąc na treściach, które są umieszczone na stronie i poza nią. Jednak działania te nigdy nie powinny mieć końca, ponieważ algorytmy wyszukiwarek co jakiś czas sprawdzają naszą stronę, a konkurencja nigdy nie śpi.
SEO powinniśmy traktować jako przygotowanie naszej strony do pozycjonowania, czyli m.in. zoptymalizowanie kodu strony, implementację odpowiednich znaczników meta, które pozwolą robotom dokładnie zrozumieć, co znajduje się na stronie lub zmianę struktury strony, aby ulepszyć UX . Natomiast sam proces pozycjonowania skupia się na tworzeniu ruchu na naszej stronie, dzięki m.in. tworzeniu wartościowego contentu, link buildingu czy działań w social media.
Najważniejszym miejscem, w którym walczymy o uwagę klienta, jest wyszukiwarka, a dokładnie w naszym przypadku jest to wyszukiwarka Google, która posiada ponad 98% udziału polskiego rynku. Włożona praca w to, aby nasza strona znajdowała się na wysokich wynikach wyszukiwania pod wybranymi frazami, nie kończy się na SEO , a na dobrych treściach umieszczanych na stronie internetowej. Obecnie nie ma dobrego pozycjonowania bez tworzenia treści zgodnych z zasadami webwritingu oraz dostosowaniem się do algorytmów wyszukiwarek.
Stworzenie odpowiednich treści marketingowych powinno być uzależnione od grupy odbiorców, do których będą kierowane, dlatego uniwersalnym sposobem jest stworzenie persony, czyli profilu osoby, która byłaby zainteresowana naszym przekazem. Stworzenie persony da nam możliwość poznania i zrozumienia odbiorcy, a tym samym ułatwi to dotarcie dokładnie do osób, do których chcemy. Informacje potrzebne do stworzenia persony możemy zebrać np. w ankietach, wywiadach czy testach użyteczności. Nie uda się zamknąć całej grupy docelowej w jednym modelu persony, dlatego wskazane jest stworzenie nawet sześciu, aby móc kierować treści do różnych grup.
Teksty publikowane w Internecie są częściej skanowane wzrokiem niż czytane z zaangażowaniem, dlatego wygląd śródtytułów oraz nagłówków ma kolosalne znaczenie dla skuteczności odbioru samej treści. Im szybciej użytkownik dotrze do treści, które go najbardziej interesują, tym lepiej. Nie oznacza to jednak, że obszerne i merytorycznie rozbudowane treści nie mają sensu, dlatego, że dla wąskiej, zmotywowanej grupy odbiorców są jak najbardziej uzasadnione.
Każdy tekst w sieci powinien być zachętą do prowadzenia dialogu. Jednokierunkowe reklamy w mediach tradycyjnych nie dają nam takiej możliwości. Dobrymi narzędziami i obszarami do ćwiczeń mogą okazać się reklamy AdWords, newslettery czy pisanie postów na potrzeby social media. Te formy uchodzą za „mniej szlachetne i ambitne”, lecz to jest właśnie samo sedno copyrighting-u internetowego. Obserwując najbardziej skuteczne komunikaty tego typu, można zauważyć, iż proporcje między kreacją a informacją przechylają się ku tej drugiej. Kreacja jest tylko nośnikiem dla informacji i nie może jej zdominować, natomiast wywołuje ona zmiany w postawach i zachowaniach odbiorców.
Wykonując pozycjonowanie swojej witryny, musisz mieć na uwadze wyniki tych działań. Monitorując stale pozycję, jesteśmy w stanie określić przede wszystkim czy wprowadzone zmiany dają skutek oraz, w którym kierunku idzie Twój strona czy sklep. Narzędzi do analizy jest mnóstwo, każde na swój unikalny sposób dokonują pomiarów. Niezależnie od wybranego narzędzia powinieneś się go trzymać i porównywać wyniki z różnych okresów tylko z tego narzędzia. Jest to spowodowane tym, że każde z tych narzędzi badając dane obszary, bierze pod uwagę inne czynniki, dlatego wyniki mogą się różnić.
Jako że Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce, polecam, aby korzystać z Google Analitics, które jest bardzo rozbudowanym narzędziem do analizy ruchu na Twojej stronie czy sklepie internetowym.
Wynikiem naszej współpracy będzie pozycja Twojej strony w internecie. Poza samą optymalizacją SEO często pozycjonowanie wiąże się z modyfikacją samej strony, aby zachować standardy UX. Pozycjonowanie to proces systematyczny i praktycznie niekończący się, dlatego postanowiłem w swoim zespole zebrać osoby, które specjalizują się w budowaniu odpowiednich treści czy to na stronę, czy do sekcji aktualności. Dodatkowym czynnikiem jest dobra komunikacja pomiędzy copyrighterem a Tobą, dlatego trzeba być przygotowanym na bardzo ścisłą współpracę, aby osiągnąć pozytywne wyniki. Poniżej przedstawiam podstawowe narzędzia, które będą podłączone pod stronę w celu analizy.